Wspornik kierownicy dodany: 20-04-2011, czytany: 37286, kategoria: Kierownica, mostek, stery, ocena:

Jak prawidłowo zamontować mostek w rowerze.

Wspornik kierownicy to część łącząca kierownicę z widelcem, co w efekcie pozwala na kierowanie rowerem. Jest to istotny element roweru, warto zatem mieć pewność, że został prawidłowo zamontowany.

W tym poradniku przedstawimy motaż mostka dla rury sterowej bez gwintu o średnicy 1 1/8". W przypadku tego typu widelca, wspornik kierownicy nakładany jest na rurę sterową. Przy pomocy podkładek, możemy dobierać "wysokość" mostka. Generalnie im wyżej tym sylwetka rowerzysty będzie bardziej wyprostowana. Rowery z widelcami gwintowanymi posiadają mostki, które są wpuszczane w rurę sterową. Regulacja wysokości polega na wysunięciu lub wsunięciu wspornika.

Zanim zaczniemy, musimy tylko wyjaśnić, że cały poradnik bazował już na nowym mostku, gdyż stary gdzieś się zapodział ;)

Aby zdjąć wspornik kierownicy wykręcamy całkowicie śrubę dociskającą kapsel (1), a następnie odkręcamy śruby zaciskające (2).

Aby zdjąć wspornik kierownicy odkręcamy śrubę dociskającą kapsel oraz śruby zaciskające.

Następnie zdejmujemy go z rury sterowej.

Zdejmujemy mostek z rury sterowej.

Nasz redakcyjny rower otrzymał nowy mostek, który jest nieco niższy od poprzedniego. Nie chcieliśmy przycinać rury sterowej, stąd potrzebna nam była dodatkowa podkładku. Jak widać, różni się od pozostałych, ale spełnia swoją funkcję idealnie.

Dobieramy odpowiednią wysokość mostka stosując podkładki.

Nakładamy wspornik na rurę sterową widelca, do samego końca.

Nakładamy wspornik na rurę sterową widelca.

Na rynku dostępne są mostki o różnym przeznaczeniu. Jeśli mamy rower miejski, możemy zastosować wspornik kierownicy o regulowanym kącie. Nasz mostek jest do rowerów szosowych i posiada kąt nachylenia 6°. Dzięki czemu, możemy go założyć z kątem dodatnim (będzie skierowany ku górze).

Mostek założony z kątem dodatnim.

Lub z kątem ujemnym, czyli będzie skierowany w dół.

Wspornik z kątem ujemnym, skierowany w dół.

To w jaki sposób go założymy odbije się na wygodzie. Jeśli, ktoś z was jeździ wyczynowo prawdopodobnie zechce mieć mostek skierowany w dół. Dzięki czemu przyjmie bardziej pochyloną i aerodynamiczną pozycję. Niestety dla innych osób taki styl jazdy może skutkować bólem pleców. Warto wypróbować różne ustawienia na nieco dłuższych trasach.

Przed założeniem kapsla, upewniamy się, że mostek wystaje kilka milimetrów ponad krawędź rury sterowej. W jej środku znajduje się specjalna gwiazdka z nagwintowanym otworem, w który wkręcana jest śruba dociskająca kapsel. Musi on opierać się na mostku aby cała konstrukcja działała prawidłowo.

Wspornik kierownicy musi wystawać ponad krawędź rury sterowej.

Wkręcamy śrubę dociskającą kapsel w gwiazdkę, która znajduje się wewnątrz rury sterowerj widelca.

Montujemy kapsel.

Dokręcamy śrubę, przy pomocy klucza imbusowego 5mm. Zwiększamy nacisk kapsla do momentu, aż poczujemy że widelec nie porusza się płynnie. Wtedy musimy zmniejszyć nacisk. Jeśli śruba nie będzie dokręcona wystarczająco mocno, możemy zauważyć drgania widelca przy hamowaniu.

Dokręcamy śrubę dociskającą kapsel.

Następnie przy pomocy klucza dynamometrycznego dokręcamy śruby zaciskające wspronik na rurze sterowej. Informacje na temat siły z jaką należy je dokręcić znajdziemy na mostku. W naszym przypadku producent zaleca 5 Nm. Trzeba na to zwracać uwagę szczególnie gdy nasz wspornik wykonany jest z karbonu. Zbyt duża siła, może spowodować pęknięcia!

Dokręcamy śruby z odpowiednią siłą.

Śruby dokręcamy na przemian po pół obrotu. W ten sposób każda z nich zostanie przykręcona równomiernie.

Równomiernie przykręcone śruby.

 

UWAGA: Mostek / wspornik kierownicy to bardzo istotny element roweru, na który w czasie jazdy oddziałują znaczne siły. W wyniku czego zdarza się, że mostki pękają lub nawet się łamią. Jazda z uszkodzonym mostkiem może doprowadzić do wypadku i utraty zdrowia lub życia. Jeśli nie jesteście pewni, że wasz mostek jest prawidłowo zainstalowany lub posiada jakieś defekty skontaktujcie się z serwisem rowerowym.

O autorze:

Nick:  Adam Grabski
Wiek:  36
Miasto:  Pabianice
Punkty:  -10

Napisz komentarz:

Musisz się zalogować, aby móc pisać komentarze. Przejdź do logowania.