Wymiana kasety
dodany: 15-03-2011, czytany: 71977, kategoria: Kaseta, zębatki, ocena:




Jak i kiedy wymienić kasetę w rowerze.
Kiedy potrzebna jest wymiana kasety ? Przede wszystkim kiedy łańcuch zaczyna się ślizgać lub przeskakiwać w czasie jazdy, a w szczególności gdy naciskamy mocno na pedały, np. w czasie ruszania. Wiąże się to z tym, że poszczególne zęby mogą być mocno zużyte i nie trzymać łańcucha. Wymiana kasety powinna mieć miejsce zawsze gdy zmieniamy łańcuch na nowy. Stara, żużyta kaseta sprawi, że nowy łańcuch będzie zużywał się szybciej. Warto zatem wymienić obie części jednocześnie. W ten sposób eksploatacja obu elementów będzie równomierna i przy odpowiedniej konserwacji posłużą nam dłużej.
Kaseta w rowerze zamontowana jest na piaście tylnego koła. Składa się z kilku koronek, które tworzą kasetę. Niekiedy jest zintegrowana z wolnobiegiem. Jednak obecnie najczęście spotyka się kasety niezintegrowane, ponieważ ich wymiana jest tańsza - wymieniamy tylko zębatki.
Wymiana kasety nie jest skomplikowaną operacją, jednak potrzebne nam będą następujące narzędzia:
Bacik do kasety - przy jego pomocy unieruchomimy kasetę, co pozwoli na odkręcenie lockring'u (lub inaczej kontry). Jest to specjalna nakrętka mocująca kasetę do wolnobiegu.
Narzędzie do kasety - jest ono dopasowane kształtem do nakrętki mocującej. Warto zwrócić uwagę na markę kasety jaką posiadamy, gdyż nie każde narzędzie będzie pasowało do każdej kasety.
Oprócz tego potrzebny nam będzie klucz francuski lub płaski pasujący rozmiarem do narzędzia do kasety.
Przed przystąpieniem do wymiany kasety zdejmujemy koło z ramy i wyciągamy zapinkę mocującą koło.
Owijamy bacik na jednej z zębatek kasety.
Następnie wkładamy klucz do kasety w lockring.
Przy pomocy klucza francuskiego odkręcamy lockring w ruchu przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Dobrą praktyką jest ułożenie narzędzi w optymalny sposób, co pozoli z relatywnie małym wysiłkiem odkręcić kontrę.
Teraz lockring da się odkręcić już ręką, aż do jego całkowitego wykręcenia.
Po czym zdejmujemy kasetę z wolnobiegu.
Jeśli kasetę zdjęliśmy tylko aby ją porządnie umyć, warto przewlec ją przez sznurek, w ten sposób żadna część nie zginie.
Po wyczyszczeniu wolnobiegu zakładamy podkładkę dystansową o ile taka jest w zestawie z kasetą.
Następnie przystępujemy do założenia kasety. Wolnobieg posiada specjalne wypustki, dzięki którym kaseta jest osadzona nieruchomo. Również poszczególne zębatki kasety mają odpowiedni kształt pasujący do wolnobiegu. Jeśli przyjrzymy się bliżej okaże się, że w pewnym miejscu jedna z wypustek na wolnobiegu i analogiczne wyżłobienie w zębatkach jest węższe. Musimy je dopasować do siebie i dopiero wtedy uda się wsunąć kasetę na wolnobieg.
Zakładamy kolejno zębatki od największej do najmniejszej, przedzielając jed podkładkami dystansowymi lub nakładamy całą kasetę naraz.
Na sam koniec zakładamy lockring.
Przy pomocy narzędzia do kasety dokręcamy go ręką, aż poczujemy opór.
Następnie przy pomocy klucza mocno dokręcamy go zgodnie z ruchem wsazówek zegara. Nie musimy teraz używać bacika do kasety. Wolnobieg obróci się w tym kierunku tylko z całym kołem. Stawiamy je na ziemi i przytrzymujemy w miejscu. Jeśli posiadamy klucz dynamometryczny dokręcamy kontrę z siłą 30 - 50 Nm.
O autorze:
Nick: Adam Grabski
Wiek: 40
Miasto: Pabianice
Punkty: -10
Napisz komentarz:
Musisz się zalogować, aby móc pisać komentarze. Przejdź do logowania.
Komentarze (5):
#mrKrecik (0), 21-01-2013 13:26:53
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras a sapien non risus vestibulum lobortis sed nec lacus. Donec tortor justo, sagittis sed pretium in, adipiscing non lorem. Morbi ultrices dolor in elit tincidunt eu rhoncus lacus tristique. Cras iaculis felis eget erat vestibulum vitae varius lorem pellentesque. Aenean magna quam, venenatis et sollicitudin eget, aliquet et est. Nam pellentesque iaculis tellus vel vestibulum. Nullam pulvinar porttitor turpis sit amet porttitor.
zgłoś ten komentarz | odpowiedź
#mrKrecik (0), 21-01-2013 13:27:01
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras a sapien non risus vestibulum lobortis sed nec lacus. Donec tortor justo, sagittis sed pretium in, adipiscing non lorem. Morbi ultrices dolor in elit tincidunt eu rhoncus lacus tristique.
zgłoś ten komentarz
#niemaco (231), 11-10-2013 13:47:20
Sed porta arcu eget diam sodales nullam.
zgłoś ten komentarz
#niemaco (231), 07-04-2013 23:30:35
test
zgłoś ten komentarz | odpowiedź
#Freddy (0), 02-07-2013 14:05:18
niezłe
zgłoś ten komentarz
#Freddy (0), 02-07-2013 14:05:03
Super
zgłoś ten komentarz | odpowiedź
#Freddy (0), 02-07-2013 14:05:31
Okej.
zgłoś ten komentarz | odpowiedź
#niemaco (231), 11-10-2013 13:27:57
test
zgłoś ten komentarz | odpowiedź
Napisz komentarz:
Musisz się zalogować, aby móc pisać komentarze. Przejdź do logowania.