Wymiana dętki dodany: 25-01-2011, czytany: 27122, kategoria: Opony i dętki, ocena:

Dobre praktyki wymiany dętki

Każdy użytkownik roweru prędzej czy później zmuszony zostanie do wymiany dętki lub opony. Oczywiście każdy może robić to w inny sposób, który może różnić się od przedstawionego w tym poradniku.

Najczęstszym powodem wymiany dętki jest jej przebicie. Nie zawsze będziemy mieli możliwość wymiany dętki na nową. O tym jak sobie radzić z taką sytuacją napiszemy w następnym poradniku. Przy tworzeniu tej publikacji posłużyliśmy sie w pełni sprawnym kołem.

 

Pierwszym krokiem będzie odkręcenie nakrętki zabezpieczającej wentyl i spuszczenie powietrza z dętki. Należy odkręcić końcówkę wentyla i nacisnąć ją (w przypadku dętki z zaworem typu Presta).

Spuszczenie powietrza z dętki.

Teraz możemy zacząć zdejmować oponę. Zaczynamy po przeciwnej stronie od wentyla. Naginamy oponę kilka razy, co powinno ją odrobinę zluzować i ułatwić podważenie łyżką.

Luzowanie opony poprzez naginanie.

Opona rowerowa musi ze względów bezpieczeństwa ciasno leżeć na obręczy koła. Dlatego w niektórych przypadkach jej zdjęcie i założenie może być dość trudne. Niekiedy uda się zdjąć ją bez pomocy łyżek, innym razem trzeba będzie skorzystać z więcej niż jednej. W naszym przypadku użyliśmy w sumie trzech, w odległościach jednej szprychy (po tej samej stronie koła).

Podważamy oponę pierwszą łyżką...

Podważenie opony przy pomocy pierwszej łyżki.

...i zaczepiamy ją o szprychę.

Zaczepienie łyżki o szprychę.

Drugą łyżką podważamy oponę w odległości jednej lub dwóch szprych od poprzedniej.

Opona podważona dwiema łyżkami.

Trzecią umiejscawiamy w podobnej odległości. W tym momencie kołnierz opony wyjdzie poza obręcz na odcinku gdzie został podważony, a środkowa łyżka sama odpadnie.

Opona podważona trzema łyżkami.

Możemy spróbować ściągnąć oponę ręką. Jeśli będzie to zbyt uciążliwe trzeba posłużyć się łyżką. W tym celu przesuwamy ją wzdłuż obręczy do momentu aż kołnierz opony wyswobodzi się z obręczy na tyle aby łatwo dało się ją zdjąć.

Ściąganie kołnierza opony przy pomocy łyżki.

W tej chwili jeden brzeg opony mamy już zdjęty z obręczy.

Jeden brzeg opony zdjęty z obręczy.

I powinniśmy móc bez problemu zdjąć całą oponę z obręczy.

Całkowite zdjęcie opony z obręczy.

Sprawdzamy czy taśma lub tak zwany szal osłaniający dętkę od otworów w obręczy nie jest uszkodzony. A także czy nie wystają z nich szprychy, co może spowodować jej przebicie.

Inspekcja taśmy na obręczy.

Wyjmujemy dętkę z opony i w przypadku gdy była ona przebita sprawdzamy oponę od wewnątrz w poszukiwaniu ostrych przedmiotów.

Wyjęcie dętki z opony.

Nową dętkę lekko pompujemy, co zapobiegnie jej skręceniu i osadzamy ją w oponie.

Umieszczenie lekko napompowanej dętki w oponie.

Teraz osadzamy jeden brzeg opony na feldze i wprowadzamy wentyl w odpowiedni otwór obręczy.

Włożenie wentyla w otwór w obręczy.

Zwróćmy uwagę na kierunek bieżnika opony. Na oponie znajdziemy oznaczenie kierunku. W przypadku przedniego koła (o ile nie posiada ono tarczy hamulcowej) nie ma to większego znaczenia, gdyż możemy je obrócić. W przypadku tylnego koła, gdzie kaseta jest z prawej strony ta sztuczka już się nie uda.

Oznaczenie kierunku bieżnika opony.

Ponieważ koło nie jest napompowane, wentyl może sam wysunąć się z otworu. W tym celu możemy go zablokować nakręcając pierścień blokujący na kominek lub jeśli go nie ma nakrętkę zabezpieczającą. Następnie zaczynając od wentyla, równomiernie po obu stronach, osadzamy drugi kołnierz opony w obręczy.

Osadzanie opony na obręczy.

Do momentu aż niemal cała opona zostanie osadzona.

Osadzanie opony na obręczy.

Na samym końcu opona może już stawiać duży opór. Jednak przy odrobinie cierpliwości powinno się udać. Można również posłużyć się łyżką.

Osadzanie opony na obręczy.

Gdy udało nam się założyć oponę warto ją znów odrobinę dopompować i sprawdzić czy leży równomiernie na obręczy. Patrzymy czy bok opony osadzony jest względem brzegu obręczy na tej samej głębokości na całym obwodzie koła.

Sprawdzenie równego ułożenia opony na obręczy.

Jeśli wszystko jest w porządku, nie pozostaje nam nic innego jak napompować koło do wartości podanych przez producenta. Znajdziemy je na samej oponie.

Pompowanie koła.

 

O autorze:

Nick:  Adam Grabski
Wiek:  36
Miasto:  Pabianice
Punkty:  -10

Napisz komentarz:

Musisz się zalogować, aby móc pisać komentarze. Przejdź do logowania.